Har du lagt upp en text på din hemsida eller sociala medier och direkt tänkt:
“Det här är ju glasklart!”
Bara för att sen rätt trist inse att:
❌ Ingen verkar läsa det.
❌ Kunderna hör av sig med frågor som redan besvaras i texten.
❌ Besökarna klickar sig vidare – eller ännu värre, bort.
Hur frustrerande?
Du har ju lagt ner tid på att fundera igenom budskap, upplägg, ordval formulera texterna, tagit snygga bilder, kanske till och med anlitat någon för att göra sidan proffsig. Men ändå händer det inte. Folk verkar inte se det du ser.
Varför?
Din hemsida/din text funkar tråkigt nog inte helt enkelt så som du har tänkt!
Vi tänker ofta att om vi bara skriver rätt text eller har en snygg design, så kommer allt att lösa sig.
Men här är grejen: Våra hjärnor fungerar på ett visst sätt – och om vi inte anpassar hemsidan utifrån det, så kommer den inte att fungera som vi vill.
Jag vill här dela med mig av några anledningar som kan vara orsaken till att det du skrivit/skapat inte riktigt gör det jobbet du vill att den ska göra:
1. Folk läser inte – de skummar
Du kanske tror (eller i alla fall önskar) att besökarna tar sig tid att läsa det du har skrivit. Sanningen är (lite sorgligt nog) att de flesta bara kastar en snabb blick och letar efter något som sticker ut.
Så om ditt viktigaste budskap är gömt i en lång textvägg? Då ser de det inte.
2. Om det krävs för mycket ansträngning, ger vi upp
Vi är lata av naturen (eller snarare, våra hjärnor är det). Om något känns krångligt och svårt – som en rörig meny, otydliga knappar eller en sida full av text – så orkar vi helt enkelt inte.
”Om det krävs för mycket ansträngning, ger vi upp. Inte för att vi är ointresserade – utan för att våra hjärnor är lata.”
Då gör vi det enklaste vi kommer på (kom ihåg! Vi är lata av naturen 😆) – vi klickar bort istället.
Det är inte alls för att din produkt eller tjänst är ointressant. Det är för att hemsidan/inlägget/texten gör det svårt att ta till sig informationen.
3. Du ser din hemsida med dina ögon – inte dina besökares ögon
Du vet ju själv exakt vad du erbjuder. Du förstår din bransch, din nisch, dina produkter, dina tjänster. Men dina kunder? De kanske ser din hemsida eller ditt inlägg för första gången.
Om du då använder ord, beskrivningar eller strukturer som känns självklara för dig, men förvirrande för dem – ja, då tappar du dem snabbt och direkt.
Det som är frustrerande och jobbigt – det är att de inte säger till. De bara lämnar (jag skyller återigen på våra lata hjärnor 😆).
4. För många val = inga val alls
Tänk tillbaka på en gång när du gått in i en butik – och direkt känt dig överhopad av utbudet, det finns saker högt och lågt och det känns rörigt överallt. Det är väldigt vanligt att den känslan infinner sig även när vi besöker hemsidor eller tar del av information.
Om besökaren inte vet vad de ska titta på, klicka på, var de ska börja eller vet vilken information som är viktigast – så gör de – ingenting.
En överlastad hemsida är som en butik där allt ligger huller om buller. Istället för att leta vidare, går kunden ut genom dörren.
Så, vad kan du göra åt det?
Om du läste detta och kände igen dig – eller kommer på dig själv med att inte alls ha tänkt i dessa banor – då är det dags att börja tänka på hur din hemsida faktiskt fungerar för den som besöker den.
Jag vet att det här är frustrerande, och du är långt ifrån ensam.
Håll utkik här, för jag kommer att dyka djupare in i detta ämne framöver!